- Strona główna
- Aktualności
- Jednośladem przez metropolię nie tylko do pracy. Miliony złotych na nowe drogi rowerowe
Jednośladem przez metropolię nie tylko do pracy. Miliony złotych na nowe drogi rowerowe
Opublikowano: 12.06.2025
Dzięki unijnemu wsparciu o łącznej wysokości ponad 39 mln zł. rowerzyści w dwóch miastach będą mogli skorzystać z zupełnie nowej infrastruktury. Powstanie 12 km nowych dróg rowerowych w Gdańsku oraz około kilometra w Sopocie. Inwestycje są doskonałym przykładem zielonych inwestycji komunikacyjnych.
Umowy zostały podpisane 12 czerwca 2025 r. podczas odbywającego się w Gdańsku kongresu EuroVelo.
Pomorskie rowerem się kręci
Infrastruktura rowerowa powinna wspierać codzienne dojazdy do pracy, szkół czy miejsc usługowych, zapewniając wygodę, bezpieczeństwo i zachętę do korzystania z rowerów jako alternatywnego środka transportu. Rower jest ekologiczną formą transportu, ale powinien być także wygodną formą przemieszczania się po regionie.
– Jako samorząd województwa doskonale to rozumiemy. Rozwijamy infrastrukturę rowerową zarówno w ramach instrumentu ZIT, jak i w ramach Pomorskich Tras Rowerowych – mówi Marcin Skwierawski, wicemarszałek województwa pomorskiego.
Te działania wzajemnie się uzupełniają tworząc regionalną sieć tras rowerowych, która odpowiada zarówno potrzebom mieszkańców jak i turystów (dla nich skierowana jest europejska siec EuroVelo).
Zeroemisyjna komunikacja
Jeszcze nie tak dawno temu planowanie sieci dróg rowerowych podporządkowywano funkcji rekreacyjnej. Takie podejście jest już nie aktualne. W Gdańsku, dominuje teraz podejście kompleksowe. Chodzi o taką konstrukcje sieci dróg rowerowych, aby była ona spójna i pozwalała na sprawne przemieszczanie się jednośladem, niezależnie od celu wyprawy.
– Rozwój infrastruktury rowerowej jest bardzo istotny dla poprawy mobilności w regionie, szczególnie w kontekście rozwoju zrównoważonego transportu. Ważne jest zapewnienie mieszkańcom możliwości komfortowego, niezawodnego i w szczególności bezpiecznego przemieszczania się rowerami – podkreśla Marcin Skwierawski.
I taki właśnie cel mają projekty budowy tras rowerowych o charakterze transportowym na terenie Gdańska oraz budowa i przebudowa drogi rowerowej na odcinku ul. Jana z Kolna – Plac Dwóch Miast w Sopocie.
Rowerem przez Gdańsk
Pierwszy projekt, obejmujący 5 inwestycji, będzie realizowany w Gdańsku. To łącznie około 12,8 km dróg rowerowych. Wybudowane zostaną, na dwóch odcinkach ulicy Kartuskiej, leśnym odcinku ul. Słowackiego, oraz w ciągu ul. Armii Krajowej. Dodatkowo powstanie lepszy przejazd prze węzeł Groddecka. Szczególną inwestycją będzie budowa trasy rowerowej wzdłuż ul. Spacerowej. Pozwoli to na rowerowe skomunikowanie dzielnicy Osowa z resztą miasta.
– Rozbudowa sieci dróg rowerowych w ramach Instrumentu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT) ma zapewnić dojazd do węzłów integracyjnych, przede wszystkim przystanków kolejowych, co ma umożliwić łatwiejszy transfer między różnymi środkami transportu – zaznacza wicemarszałek.
Całkowita wartość projektu to około 112 mln zł, a dofinansowanie w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Pomorza 2021-2027 wyniesie 35 mln zł. Projekt ma zostać zrealizowany w okresie od 3 listopada 2025 r. do 31 grudnia 2029 r.
Oraz przez Sopot
Druga podpisana 12 czerwca 2025 r. umowa dotyczy inwestycji w Sopocie. Chodzi o przebudowę drogi rowerowej na odcinku od ul Jana z Kolna do Placu Dwóch Miast. Realizowany odcinek znajduje się blisko drogi wojewódzkiej 468, stanowiącej główną oś komunikacyjną Trójmiasta. Tym samym projekt usprawni komunikację rowerową między centrami funkcjonalnymi miast pomorskiej metropolii. Powstanie bezpieczna, odseparowana od jezdni droga rowerowa, która znacząco poprawi sytuację rowerzystów i innych niechronionych uczestników ruchu. Sopocki projekt uzyskał ok. 4,3 mln zł unijnego dofinansowania.
Tekst: Aleksander Olszak/Pomorskie.eu
Zdjęcia: Łukasz Tokarczyk/Pomorskie.eu