Pożyczka na modernizację energetyczną budynków mieszkalnych i budynków użyteczności publicznej

Instrument finansowy z dotacją oraz możliwością częściowego umorzenia. 

Odbiorcy: właściciele budynków mieszkalnych wielorodzinnych (w tym wspólnoty mieszkaniowe, JST i podległe mu organy/jednostki organizacyjne, towarzystwa budownictwa społecznego, osoby fizyczne, spółki prawa handlowego), właściciele/zarządcy budynków użyteczności publicznej, PPP/firmy typu ESCO. 

Wartość jednostkowej pożyczki: 

  1. do 3 mln PLN (budynki wielorodzinne), 
  2. do 10 mln PLN (budynki użyteczności publicznej).

Okres finansowania oraz karencji: 

  1. do 20 lat, 
  2. karencja w spłacie rat kapitałowych – do 12 miesięcy, 
  3. opcjonalnie – możliwość wakacji kredytowych w uzasadnionych przypadkach, na okres do 12 miesięcy. 

Dotacja na pokrycie kosztu audytu energetycznego.

Umorzenia dotyczące środków EFRR:

  1. w zależności od osiągniętej poprawy efektywności energetycznej (oszczędności energii pierwotnej): 
    a.    efekt powyżej 33% – 5% umorzenia, 
    b.    efekt powyżej 36% – 10% umorzenia, 
    c.    efekt powyżej 40% – 20% umorzenia;
  2. w zależności od rodzaju budynku – dla budynków mieszkaniowych z udziałem sektora komunalnego, dla budynków zabytkowych, dla małych wspólnot mieszkaniowych, dla budynków użyteczności publicznej – za wykazanie co najmniej jednego z ww. statusów 5% umorzenia;
  3. na działania uzupełniające z zakresu:  
    a.    zastosowania błękitno-zielonej infrastruktury, 
    b.    likwidacji barier architektonicznych z uwzględnieniem potrzeb osób z niepełnosprawnościami. 

Za wykazanie każdego z ww. działań 3%, ale w sumie nie więcej niż 6% umorzenia. 

Maksymalny możliwy poziom umorzenia wynosi 31% kwoty pożyczki udzielonej ze środków EFRR. 

Przeznaczenie: 

Kompleksowe przedsięwzięcia termomodernizacyjne polegające m.in. na: 

  1. zmniejszeniu strat ciepła przez przenikanie w zewnętrznych przegrodach; 
  2. modernizacji źródła ciepła; 
  3. modernizacji systemów grzewczo-wentylacyjnych z zastosowaniem wysokosprawnej rekuperacji energii; 
  4. modernizacji instalacji wewnętrznej centralnego ogrzewania i ciepłej wody użytkowej; 
  5. wykorzystaniu OZE. 

Uzupełniająco w powiązaniu z ww. zakresem interwencji możliwe będą działania funkcjonalnie powiązane z termomodernizowanym budynkiem dotyczące: 

  1. rozwoju systemów zarządzania energią lub wodą; 
  2. modernizacji oświetlenia wewnętrznego ograniczającego zużycie energii elektrycznej; 
  3. zastosowania błękitno-zielonej infrastruktury, np. zielone dachy i zielone ściany; 
  4. likwidacji barier architektonicznych z uwzględnieniem potrzeb osób z niepełnosprawnościami; 
  5. edukacji podnoszącej świadomość użytkowników dotyczącej efektywności energetycznej; 
  6. innych prac budowlanych. 

Zakres rzeczowy przedsięwzięcia termomodernizacyjnego musi wynikać z przeprowadzonej analizy możliwych rozwiązań w ramach sporządzanego obowiązkowo audytu energetycznego. Wybrany wariant musi uwzględniać kryterium kosztowe odnoszące się do uzyskanych efektów (np. redukcji zapotrzebowania na energię) w stosunku do nakładów finansowych. 

Uzupełniające działania funkcjonalne powiązane z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym niewynikające z audytu energetycznego nie mogą przekroczyć 15% kosztów kwalifikowalnych przedsięwzięcia. 

Wspierane będą przedsięwzięcia dotyczące:

  1. wielorodzinnych budynków mieszkalnych należących do wspólnot mieszkaniowych,
  2. wielorodzinnych budynków mieszkalnych stanowiących w 100% mienie komunalne,
  3. budynków użyteczności publicznej, 

których celem jest osiągnięcie co najmniej 30% oszczędności energii pierwotnej dla każdego budynku, za wyjątkiem zabytkowych budynków użyteczności publicznej, dla których min. poziom oszczędności energii pierwotnej na każdym budynku wynosi 20%. 

Budynek zabytkowy to budynek użyteczności publicznej lub wielorodzinny budynek mieszkalny wpisany do rejestru zabytków lub do wojewódzkiej/gminnej ewidencji zabytków. 

W zakresie modernizacji źródła ciepła (w przypadku indywidualnego źródła ciepła dotyczy wyłącznie pieca/kotła zasilanego paliwem stałym), wsparcie może zostać udzielone na jego: 

  1. likwidację i podłączenie do sieci ciepłowniczej;
  2. wymianę na źródła niskoemisyjne, przede wszystkim na OZE (zwłaszcza na pompy ciepła w połączeniu z fotowoltaiką). 

W przypadku, gdy zastosowanie rozwiązań OZE i podłączenie do sieci ciepłowniczej okaże się ekonomicznie nieopłacalne lub technicznie niewykonalne, możliwe będzie kwalifikowanie wymiany źródeł ciepła na zasilane paliwami gazowymi. Wykluczone ze wsparcia będą inwestycje polegające na wymianie starszych urządzeń zasilanych paliwami gazowymi na nowsze. 

W szczególnie uzasadnionych przypadkach, gdy wykorzystanie innych rozwiązań OZE i podłączenie do sieci ciepłowniczej jest niewykonalne i osiągnięte zostanie znaczne zwiększenie efektywności energetycznej oraz gdy istnieją szczególnie pilne potrzeby dopuszcza się wsparcie na inwestycje w kotły spalające paliwa zawierające biomasę o wilgotności do 20%, zgodnie z tzw. uchwałami antysmogowymi przyjętymi przez Sejmik Województwa Pomorskiego i programami ochrony powietrza. Piece na biomasę powinny być wyposażone w automatyczny podajnik paliwa i nie posiadać możliwości zainstalowania rusztu awaryjnego. 

Indywidualne źródło ciepła to źródło wytwarzające ciepło na potrzeby pojedynczego pomieszczenia lub lokalu w budynku. 

Preferencje:

  1. przedsięwzięcia dostosowujące budynki do wymogów dla budynków zero- i plus-energetycznych, 
  2. przedsięwzięcia wykorzystujące OZE, 
  3. przedsięwzięcia stanowiące element wyspy energetycznej, 
  4. przedsięwzięcia dotyczące poprawy efektywności energetycznej budynków wpisanych do rejestru zabytków lub objętych ochroną konserwatorską obejmujące kompleksowe systemy zarządzania energią w tych budynkach.
     
Udostępnij zawartość na FacebookUdostępnij zawartość na TwitterUdostępnij zawartość na Linkedin